STAG Logo
.top-banner { background-image: url(/fileadmin/user_upload/images/banner-headers/fysieke-belasting.jpg); }

Dit kun je voor jezelf doen

Als medewerker kun je zelf veel doen om fysieke overbelasting te voorkomen. Welke functie je ook vervult en wat voor werk je ook doet, sommige punten zijn op dit gebied altijd belangrijk. Daarnaast zijn er uiteraard zaken die bij de ene functie of situatie meer van belang zijn dan bij de andere. Hieronder vind je voor beide categorieën praktische tips en informatie.

Werken tijdens zwangerschap of borstvoeding: algemene regels

Werk in de gehandicaptenzorg kan lichamelijk behoorlijk belastend zijn. Dit kan knelpunten opleveren als je zwanger bent of borstvoeding geeft, want in beide gevallen is je fysieke belastbaarheid lager dan normaal. Overleg daarom zo spoedig mogelijk met je leidinggevende en vraag waar nodig advies aan de bedrijfsarts. Zij kunnen je helpen om je werk aan te passen als dat nodig is. Neem daarnaast onderstaande algemene regels in acht.

Gedurende de gehele zwangerschap

  • Voorkom bukken, hurken en knielen zoveel mogelijk.
  • Beperk met de hand gewichten tillen zoveel mogelijk.
  • Houd je aan het maximale tilgewicht van 10 kilogram.
  • Beperk langdurig staan zoveel mogelijk, vooral in het derde trimester van je zwangerschap.
  • Vermijd nachtdiensten en onregelmatig werk (je werkgever kan je niet meer verplichten dit werk te doen).

Vanaf de twintigste week van de zwangerschap

  • Til op één dag niet meer dan 10 keer 5 kilogram.
  • Loop niet meer dan 3 uur per dag.
  • Sta dagelijks niet langer dan 2 uur.
  • Buk op één dag niet meer dan 25 keer.
  • Loop niet meer dan 5 keer trappen op één dag.

Vanaf de dertigste week van de zwangerschap

  • Til niet meer dan 5 keer 5 kilogram per dag.
  • Zorg dat je niet meer dan eenmaal per uur hurkt, knielt, bukt of staande voetpedalen bedient.

Tot 3 maanden na de bevalling

  • Voorkom bukken, hurken en knielen zoveel mogelijk.
  • Til niet meer dan het maximale tilgewicht van 10 kilogram.