STAG Logo
.top-banner { background-image: url(/fileadmin/user_upload/images/banner-headers/agressief-gedrag.jpg); }

Dit doe je voor jezelf

Heb jij al eens agressief gedrag meegemaakt of maak je het zelfs regelmatig mee? Gaat de cliënt over jouw grens? Dan is het belangrijk om er zo veel mogelijk grip op te krijgen. Zo kun je deze vorm van ongewenst gedrag zo goed mogelijk voorkomen en ben je optimaal voorbereid als het zich toch voordoet. Hieronder vind je vijf oplossingen waarmee je zelf aan de slag kunt. Bij elke oplossing kun je doorklikken voor meer informatie, tips en tools.

Weet wat er kan gebeuren!

Bereid je goed voor op wat er kan gebeuren. Als zich dan een incident voordoet, tel jij voor twee! Deze tips helpen je op weg. 

Leer wat er te leren valt

Hoe zie je agressief gedrag bij een cliënt aankomen? Hoe kun je daarmee omgaan? Hoe kun je gewenst gedrag stimuleren? Of eerste signalen van agressief gedrag ombuigen? Er valt veel te leren! Grijp dus je kans bij teambesprekingen en trainingen, en doe je voordeel met de kennis die online beschikbaar is

Doe wat je kunt doen

Doe tijdens een incident wat je kunt om te de-escaleren en jezelf te beschermen. Benut bijvoorbeeld deze aandachtspunten bij het reageren op agressief gedrag.

Altijd melden, bespreken en handelen!

Een incident meegemaakt? Vertel aan je collega’s, leidinggevende en zorgverantwoordelijke wat er is gebeurd. Spreek af wat er voor nodig is om het incident richting de cliënt af te ronden en te voorkomen dat het opnieuw gebeurt. Zorg ook goed voor jezelf: bespreek wat jij nodig hebt! Twijfel je wel eens of je een incident wel of niet moet melden? Werp dan een blik op de redenen om wél te melden, of kijk of je jezelf herkent in vaak opgevoerde redenen om niet te melden

Rond een incident goed af

Leer wat er te leren valt van een incident, accepteer wat er is gebeurd en pak de draad weer op. Merk je dat je hier moeite mee hebt? Ga dan bewust aan de slag met de verwerking