STAG Logo
.top-banner { background-image: url(/fileadmin/user_upload/images/banner-headers/fysieke-belasting.jpg); }

Dit kun je voor jezelf doen

Als medewerker kun je zelf veel doen om fysieke overbelasting te voorkomen. Welke functie je ook vervult en wat voor werk je ook doet, sommige punten zijn op dit gebied altijd belangrijk. Daarnaast zijn er uiteraard zaken die bij de ene functie of situatie meer van belang zijn dan bij de andere. Hieronder vind je voor beide categorieën praktische tips en informatie.

Goed voorbereid op agressie: vijf aandachtspunten

Werk jij in een ondersteunende functie binnen de gehandicaptenzorg? Of voer je als cliëntondersteuner dat soort taken uit? Dan is de kans groot dat je met een of meer vormen van fysieke belasting te maken hebt. Onderstaande tips helpen je om het risico van fysieke overbelasting te beperken.

Benut de praktijkrichtlijnen voor fysieke belasting.

De Praktijkrichtlijnen Fysieke Belasting voor ondersteunende diensten geven aan wat een gezonde manier van werken is en wat niet. De belangrijkste knelpunten in het werk zijn erin opgenomen en voorzien van oplossingen. Doe er je voordeel mee!  Maar: het toepassen van de Praktijkrichtlijnen vergt uitleg en oefening. Het maximale tilgewicht is 23 kilo voor ideale omstandigheden. In veel situaties is dit al snel te veel. Vraag om instructie als dat nodig is.

Gebruik hulpmiddelen.

Voor veel ondersteunende werkzaamheden zijn hulpmiddelen beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan een ‘hondje’ voor het verplaatsen van zware lasten, het gebruik van een micromop om te dweilen of een in hoogte instelbare werktafel. Zorg dat je weet wat er is en hoe je het moet gebruiken. En zorg voor goed onderhoud van je hulpmiddelen.

Werk goed samen met je collega’s.

Gebruik de ervaring en kennis van je collega’s of leidinggevende. Vooral het gebruik van de praktijkrichtlijnen en hulpmiddelen vereist vaardigheid, je collega’s kunnen je daarbij helpen. Wees ook alert op collega’s die het minder nauw nemen met praktijkrichtlijnen. Dit kan het voor jou een stuk moeilijker maken om een richtlijn wel te hanteren! Kijk of je knelpunten aan de orde kan stellen in een teamoverleg of roep het advies in van de ergocoach.