Werkruimtes slim inrichten: vier praktische tips
Bij infectiepreventie spelen de inrichting van werkruimtes en het gebruik van goed reinigbare materialen een belangrijke rol. De keuze voor gemakkelijk reinigbare vloeren, meubels, stoffering (gordijnen en kussens) en wanden ligt voor de hand. Ook de plaatsing van wastafels, touch-free kranen, afvalbakken en dergelijke kan helpen om zo min mogelijk verspreiding te bereiken. Dit geldt ook voor de ruimtes voor dagbesteding en therapieruimtes. Vier tips voor als je de kans hebt een nieuwe inrichting te kiezen.
- Verhef schoonhoudgemak tot selectiecriterium. Dat scheelt niet alleen een boel risico’s, maar kan op het gebied van de reinigingskosten ook een aanzienlijke besparing opleveren.
- Bestudeer de werkprocessen. Bekijk hoe de dagelijkse gang van zaken verloopt en waar medewerkers tegenaan lopen. Waar treden in de praktijk verspreiding van risico’s of schoonmaakproblemen op? Hoe zou het slimmer, beter en gemakkelijker kunnen?
- Benut richtlijnen en tools. Voor het inrichten van werkruimtes zijn richtlijnen beschikbaar. Ook kan het helpen om de checklist hygiëne en veiligheid gehandicaptenzorg te gebruiken die je vindt in onderstaande tools.
- Betrek medewerkers bij je keuzes. Richtlijnen en tools zijn nuttig, maar vergeet vooral ook niet de mensen te raadplegen die de praktijk kennen. Zij weten vaak feilloos aan te geven wat het meest praktisch is en wat juist lastig werkt.