Vier gesprekspunten voor het team
Het is belangrijk om met je team te bespreken welke gevaarlijke situaties zich kunnen voordoen en hoe jullie moeten reageren als dat gebeurt. Kunnen de cliënten zichzelf redden of hebben ze hulp nodig? Kun je omgaan met de technische installaties? Is alles bij de hand om noodsituaties snel te kunnen handelen? Zijn vluchtroutes bekend en goed begaanbaar? Doe je voordeel met de volgende BHV-gesprekspunten voor teams.
Ken je cliënten
Weet wat je van je cliënten kunt verwachten. Kunnen zij extra risico’s veroorzaken door hun gedrag? En zullen zij waarschuwen als er bijvoorbeeld brand ontstaat? En in de noodsituatie, zijn ze dan zelf in staat om te vluchten, misschien anderen te helpen of hebben ze veel hulp nodig bij het evacueren? Zorg dat je dit voor de groep in beeld houdt. Dat kan bijvoorbeeld door risico-profielen op te stellen met de methode van Geen Nood Bij Brand.
Weet waar je in jouw team op kunt rekenen
De één is wat gemakkelijker dan de ander. Maar met veiligheid wil je niet sjoemelen. Welke afspraken of norm heb je hierover in het team: ‘niet zo moeilijk doen’ of ‘wat we kunnen voorkomen, dat doen we ook’? Bekijk met elkaar hoe je er in staat, zodat je op elkaar kunt rekenen.
Doe een oefening
Weten is stap 1 en doen is stap 2. In een noodsituatie zou iedereen op de automatische piloot de juiste dingen moeten doen. Daarom is het belangrijk te oefenen. Dat kan een door de BHV’ers georganiseerde oefening zijn, maar je kunt ook als team zelf BHV oefenen.
Let op bij veranderingen
Als een gebouw of werkruimte wordt ingericht, wordt er meestal goed stilgestaan bij de noodvoorzieningen. Dit is immers noodzakelijk om een vergunning te krijgen. Maar daarna wordt het gebouw gebruikt: er komen dingen bij, de inrichting wordt aangepast. Het is belangrijk om dan als team te bewaken dat dit niet ten koste gaat van de veiligheid en alert te blijven.