Direct naar content

Veilig Gesprek-app

In de gehandicaptenzorg krijg je weleens te maken met lastige gesprekken. Bijvoorbeeld als je iemand slecht nieuws moet vertellen, een gesprek met een cliënt stroef verloopt of als je tijdens een huisbezoek te maken krijgt met onvoorspelbare factoren. In sommige situaties kun je agressie ervaren. De Veilig Gesprek-app helpt je om de risico’s op agressie voorafgaand aan een gesprek in te schatten en geeft advies over de nodige voorzorgsmaatregelen.

De Veilig Gesprek-app maakt je bewust van de invloed die jij als professional kunt uitoefenen om een gesprek zo veilig en prettig mogelijk te laten verlopen. Je beantwoordt enkele korte vragen, die je bewust maken van eventuele risico’s. Aan de hand van jouw antwoorden formuleert de app of er weinig, enigszins of veel risico aanwezig is in de door jou aangegeven situatie. Vervolgens ontvang je een advies om het gesprek zo veilig mogelijk te organiseren. Dit advies is gebaseerd op ervaringen van collega’s uit de zorgsector.

Over de app

De app is ontwikkeld in het kader van het actieplan Veilig Werken in de Zorg en wordt aangeboden door sociale partners in de zorg, met ondersteuning van het ministerie van VWS. Deze app is een opvolger van de app Veilig Huisbezoek. Uit de praktijk bleek namelijk dat er behoefte was aan advies dat verder reikt dan situaties die alleen over huisbezoek gaan. Daarom is deze app uitgebreid naar meerdere plekken waar agressie kan voorkomen, waaronder op kantoor, in een wooncomplex en bij de gemeente of andere instanties.

Veilig gesprek-app nu beschikbaar