STAG Logo
.top-banner { background-image: url(/fileadmin/user_upload/images/banner-headers/agressief-gedrag.jpg); }

Dit doe je voor jezelf

Heb jij al eens agressief gedrag meegemaakt of maak je het zelfs regelmatig mee? Gaat de cliënt over jouw grens? Dan is het belangrijk om er zo veel mogelijk grip op te krijgen. Zo kun je deze vorm van ongewenst gedrag zo goed mogelijk voorkomen en ben je optimaal voorbereid als het zich toch voordoet. Hieronder vind je vijf oplossingen waarmee je zelf aan de slag kunt. Bij elke oplossing kun je doorklikken voor meer informatie, tips en tools.

Benut online beschikbare kennis

Naarmate je meer over agressie weet, kun je je er beter op voorbereiden. En dat zorgt er weer voor dat je incidenten beter kunt voorkomen en optimaal kunt reageren als ze zich toch voordoen. Online is veel informatie over agressie beschikbaar, zowel binnen de zorg als erbuiten.

  • Benut kennis en informatie uit de sector. Wil je meer weten over agressie in de zorg? Ga dan naar de scholingspagina’s. Je vindt hier ook inspirerende en leerzame filmpjes.
  • Weet wat je kunt doen. De informatie op de scholingspagina’s is ingedeeld in drie actiegerichte categorieën: groen (gewenst) gedrag stimuleren, goed omgaan met oranje (emotioneel) gedrag en adequaat reageren op rood (agressief) gedrag.
  • Leer hoe je agressief gedrag kunt voorkomen. Verdiep je bijvoorbeeld eens in de Opent externe link in nieuw schermTriple-C methodiek of laat je inspireren door Opent externe link in nieuw schermgentle teaching zoals Zideris dat toepast. De Triple-C methodiek richt de aandacht op behoeften van de cliënt (en niet op het probleemgedrag) en herstel van het gewone leven, door het aanbieden van een zinvol dagprogramma. Beide methodieken zijn erop gericht om zodanig goed contact met de cliënt te hebben dat agressief gedrag sterk vermindert.